Algemeen > Arrangers & Keyboards - Algemeen

Vingerzetting en notatie akkoorden

(1/3) > >>

Rajah:
Na zo'n 12 jaar ben ik weer eens begonnen waar ik gebleven was (en dat was niet ver) op mijn Yamaha PSR-520. Gewoon als afwisseling voor mijn andere: hobby's webdesign en panoramafotografie.

Ik heb me voorgenomen om alles te willen snappen en alle boekjes die ik heb door te werken.
Meteen maar een paar problemen waar ik tegenaan loop en waar jullie me vast wel mee kunnen helpen.

VingerzettingVoor de rechterhand begin je met de duim op de centrale C.
Met je linkerhand idem op dezelfde C.
Als je met je linkerhand naar links gaat kom je met je pink op F uit.
Dat is tevens de F sleutel.
Tot zover is me dat duidelijk (dacht ik).

Nu studeer ik uit "I believe in keyboard deel 1" (voor de kenners).
Heb ik het C+G akkoord geleerd en ga die toepassen in "Roll along"
Maar nu kom ik in de knoop als ik de automatische begeleiding gebruik.
De notenbalk voor de linkerhand geeft bij het C akkoord de centrale C en de daarboven liggende E aan, terwijl de rechterhand dezelfde C en E moet spelen.
Dat zou misschien nog kunnen, maar de automatische begeleiding loopt maar tot en met de F.

Notenbalk
Ik heb ook de boekjes "Keyboard selections" aangeschaft.
Bij deze methode wordt geen notenbalk met de F sleutel gebruikt maar staat de letter van het akkoord  boven de G sleutel notenbalk. Welke methode is de beste?

Moelie2001:
Hoi bij de meeste keyboards kun je het splitpunt tot waar je automatische begeleiding loopt van je klavier verleggen. Kwestie van instructieboek nalezen.
Ook kun je eventueel de grondtoon van de te spelen accoorden verleggen.
Dus voor een c- accooord bv c-e-g of e-g-c of c-e-g
of een f-accoord c-f-a , f-a-c of a-c-f

--- Citaat ---Bij deze methode wordt geen notenbalk met de F sleutel gebruikt maar staat de letter van het akkoord  boven de G sleutel notenbalk. Welke methode is de beste?
--- Einde van citaat ---

Bij deze methode kun je dus zelf kiezen hoe je je accoord pakt. Dan is het alleen nog een kwestie van de juiste vingerbezetting om makkelijk naar een ander accoord over te schakelen.

Gr, Moelie.

Rajah:
Sorry voor mijn onkunde, maar een leerboek voor keyboard die de centrale C aangeeft voor zowel de duim van de linkerhand als die van de rechterhand heeft toch niets te maken met  het splitpunt?

V.w.b. de notenbalk: mijn vraag is wat de beste methode is:
Muziek met een F notenbalk of met een enkele G balk met de letters van de akkoorden er boven?

Moelie2001:
Sorry dat ik je vraag dan misschien niet goed begrijp. Maar ik neem aan dat je met je rechterhand een bepaalde melodielijn wilt spelen, en je dit wil ondersteunen door met je linkerhand begeleidende akkoorden te pakken.
Speel dan met je rechterhand een octaaf hoger.

Voor wat betreft je andere vraag, als jij weet uit welke noten een bepaald akkoord bestaat lijkt me de tweede mthode die je beschrijft makkelijker. Of het een betere methode is weet ik niet, maar bij die eerste methode komt het toch echt aan op het juist lezen van de muziek.

Gr, Moelie.

Rajah:
Sorry is geheel aan mijn kant hoor! Ben al blij dat je mijn probleem probeert op te lossen.
Met de rechterhand een octaaf hoger spelen, of in dit geval met de linkerhand een octaaf lager i.v.m. de split, is natuurlijk ook bij mij opgekomen. Wat ik echter werkelijk niet begrijp is dat een lesboek dit op deze (verkeerde?) manier uitlegt! Zie bijlagen.

Notenbalk: laat ik mijn vraag anders stellen: wat is de meest voorkomende manier voor keyboards?
Ook hier vind ik het onbegrijpelijk dat er voor een beginner twee verschillende methodes worden gehanteerd. Ik wil voorkomen dat als ik straks de 6 boekjes heb doorgewerkt het blijkt dat ik de niet meest wenselijke methode heb gevolgd.

[verwijderd door de beheerder]

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie