Alles wat je hieronder leest is subjectief geschreven

Ik dacht dat sommige het wel interresant zouden vinden als ik wat van mijn bevindingen met de Fantom-G8 zou opschrijven. Ik gebruik de G8 i.c.m. twee Yamaha HS80 Monitor boxen en de Yamaha HS10w subwoofer. De firmwareversie is 1.03, deze ga ik zodra ik tijd heb upgraden naar 1.10.
GeluidskwaliteitIn mijn opinie het belangrijkste bij een synth: de geluidskwaliteit. De Fantom-G heeft een wijd varierend aantal geluiden tot zijn beschikking, waarvan de meeste uit de SRX expansionboards komen. Over het algemeen moet ik zeggen dat de geluiden erg goed klinken. Vooral de piano's, voor mij bijna het belangrijkste, klinken erg goed. Roland heeft een aantal geluiden gecombineerd (op alle 8 parts een ander geluid) en deze als presets beschikbaar gesteld. Deze staan onder de zogenaamde "Live Mode". Hier zitten simulaties bij van het pijporgel van Westminister Abbey tot een geluid waarmee je d.m.v. de subwoofer een muur kan verplaatsen. Sommige vind ik heel geod, andere wat minder. Ik kan eigenlijk niet direct een categorie vinden die slechte sounds bevat. Wel moeten sommige sounds een heel klein beetje getweakt worden om wat beter te klinken in mijn oren, maar dit aantal is te verwaarlozen op het geheel. Roland heeft zeer zeker zijn best gedaan om de echt goed klinkende geluiden uit de SRX serie te halen, al missen sommige synthfreaks nog wel eens een geluidje wanneer ik wel andere fora lees.
BedieningsgemakVoor iemand die simpele arranger gewend was, is de FG een hele omschakeling. Niks, en dan bedoel ik ook echt niks, werkte hetzelfde op mijn ex-G-70. Of het nou gaat om het selecteren van een sound of het toevoegen van een effect, alles vereist een andere handeling. In de eerste instantie dacht ik dat alle Rolands wel een klein beetje hetzlefde werkte, maar dat viel hard tegen. Ik kon de handleiding van de keer jammergenoeg niet ongemoeid laten liggen. Wanneer je voorbij de leercurve bent, werkt de FG uiteindelijk wel heel erg intuïtief. Vooral met behulp een muis kan je na enige gewenning snel door de menu's scrollen/muizen. Het niet te vergeten grote widescreen (8,5 inch) TFT scherm met "wow" factor draagt ook zeker bij aan het bedieningsgemak. Alles is goed zichtbaar. Op de FG zijn een achttal faders en viertal draaiknoppen geplaats, waarmee je snel het geluid/volume/functies etc. kan bedienen. Verder is er nog een D-beam en modulatie/pichbend wheel waarmee je de sound kan manipuleren. Alle controllers en knoppen zijn in mjijn opinie goed geplaatst en toegankelijk. Ik ga niet alle functies/knoppen apart reviewen want dan wordt het een iets te lange review.
MogelijkhedenHier kan ik eigenlijk heel kort over zijn. Na 5 jaar weet ik zeker dat je nog functies tegenkomt die je nog nooit had ontdekt

.
De FG heeft drie voice modussen: Single, Live en Studio. De eerste modus gebruik je vooral voor het spelen van individuele, losse sounds (bijvoorbeeld alleen trompet). Live gebruik je wanneer je meerdere parts tegelijkertijd gebruikt (Piano/strings in de rechterhand, pad sounds in de linkerhand etc.). Studio mode is vooral bedoeld om te composeren emn recorden. Zelf had ik liever de Live en Single mode gecombineerd gezien, omdat ik de FG bijna nooit "live"gebruik, maar gewoon thuis, al zal de optredende artiest daar heel anders over denken. Verder kan je een heleboel effecten tegelijkertijd gebruiken (22 in totaal). Altijd leuk om gecompliceerde geluidjes te produceren

. Verder heeft de FG een hele uitgebreide multitrack sequencer die bijna niet onderdoet aan programma's als Cubase SX3, Cakewalk, ... enz. Samplen gaat vrij makkelijk. De FG heeft een groot aantal inputs tot zijn beschikking en je kan ook gewoon geluik audio importeren van de USB stick. Ik vind het wel jammer dat er max. 512 mb kan worden toegevoeg aan de interne +/- 30 mb die al bijna gevuld is met samples voor de demo song. Dit is ook nog eens een heel duur zeldzaam Ram werkgeheugen kaartje

. Een andere handige feature is skip back sampling. Deze neemt je spel continue op (steeds iets van 30 sec) en zodra je een gouden idee hebt dat je direct weer vergeten bent, kan je met de push of a button je laatsgespeelde riedel terughalen en evt. verwerken in je nieuwe productie.
Verder heeft de FG nog een heleboel waar ik wel over zou kunnen schrijven, maar ik hou het voor vandaag even gezien. Wie weet vertel ik overmorgen nog wat meer bevindingen en post ik nog wat foto's

.
Gr. Joost