patrick; Daar is MIDI zelfs voor uitgevonden. Om verschillende instrumenten te laten praten. ongeacht merk of type, midi werkt gewoon altijd.
Patrick ligt toe
Hm, Lang verhaal, zal het proberen heel kort neer te zetten.
Tegenwoordig kun je met een keyboard meer als 1 toets tegelijk indrukken. Dat was zo'n 25 jaar terug nog niet (ja dat was er wel, maar echt meer als 4 was er ook niet. Maar dat is nu niet relevant). Wil je er meer hebben, dan had je ook meer synthesizers nodig. Als je dan 8 tonen tegelijk wilde laten klinken had je simpel weg ook 8 synthesizers nodig.
Ik hoef je dan niet uit te leggen dat er geen mens is die ook echt 8 klavieren kan bedienen. Daar had men wel iets op gevonden. Je ging de apparaten met elkaar verbinden. Hierdoor kon je met slechts één synthesizer zoveel synthesizers aan sturen als je wilde.
Voor de jaren 80 kon je alleen synthesizers van hetzelfde merk op elkaar aansluiten. Simpelweg om dat de een andere commando verstuurde dan de ander. Zelf synthesizers van een ander model kon je soms niet eens aansluiten. Dus als je muziek wilde maken met meer tonen dan 1, dan moest je ook meer synthesizers kopen van hetzelfde merk en type!
De bekende fabrikanten kwamen begin jaren 80 (ik geloof 1982) bij elkaar om aan deze flauwekul een eind te maken. Ze stelde bepaalde afspraken dat ervoor moest zorgen dat alle synthesizers dezelfde opdrachten zouden gebruiken. Ongeacht welk merk of type. Dit was de eerste afspraak over midi, later bepaalde men nog welke geluiden op welke bank moesten komen (1990), zodat sequences (midi-files) op iedere synthesizer ongeveer hetzelfde klonk. Dit is nu bekend als General Midi.
Sinds kort (4 of 5 jaar?) hebben we een nieuwe standaard: General Midi 2.
General Midi(2) kun je overal op ieder merk of type gebruiken.
Files van het type GS (General Standard)is speciaal voor Roland. Deze is iets uitgebreider. En ondersteund functies die alleen Roland heeft. XG (extended midi) is ook zoiets, maar deze is voor Yamaha.
Deze files kun je wel onderling uitwisselen. In principe ondersteunen ze ook GM. Maar dit is meestal niet het geval. Vooral XG files vinden het niet leuk om op een Roland afgespeeld te worden.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk uitgelegd is. Voor meer info over midi kun je ook bovenstaande artikel over de beginselen van midi lezen.
Gr,
Patrick