dit forum wordt je aangeboden door

websites, social media, consultancy
www.netweters.nl

Jouw data

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

19 juni 2013, 15:27 pm

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuwste berichten

Gevraagd, Roland SRX-11 Complete Piano
door john smies
[Vandaag om 12:49]
YAMAHA PSR-750 z.g.a.n
door john smies
[Gisteren om 16:35]
Zang opnemen met de Tyros 2
door Ron
[Gisteren om 07:57]
[Project] Bouwverslag Vleugel Pianos
door Berry Dellenoy
[17 juni 2013, 21:48 pm]
Goede stage piano voor 400-600 euro?
door Lemmens
[17 juni 2013, 18:46 pm]
[TK] Roland BK-3 keybard
door Hattrick25
[17 juni 2013, 10:10 am]
CC Controller
door vlbrgt
[14 juni 2013, 17:21 pm]
ROLAND BK-7m met vele extra's
door john smies
[13 juni 2013, 12:46 pm]
Speakerset op statieven, PA. Ruilen voor MFC10
door Franktoots
[12 juni 2013, 11:26 am]
Nieuw hier
door Willem52
[12 juni 2013, 09:42 am]

De cijfertjes

• *Total Posts: 44837
  • *Total Topics: 6736
  • *Online Today: 37
  • *Most Online: 282
(11 december 2010, 05:49 am)
  • *Users: 5
  • *Guests: 17
  • *Spiders: 2
  • *Total: 24

Auteur Topic: Keyboard om piano te leren spelen  (gelezen 1475 keer)

Offline simonblok

• Nieuw lid
  • *
Keyboard om piano te leren spelen
« Gepost op: 04 mei 2012, 21:36 pm »
Hallo iedereen,

In het verleden heb ik orgel gespeeld (lees: 12 jaar geleden). Noten lezen kan ik nog redelijk. Ik wil de draad weer oppakken, maar nu op de piano. Om eerst wat te leren gaan spelen en te kijken of het me bevalt wil ik een keyboard aanschaffen.

Mijn budget ligt rond de 200 euro. Voor dit bedrag wil ik een keyboard wat redelijk vergelijkbaar is met een piano. Ik heb geen enkele ervaring met keyboard, dus zouden jullie me misschien wat tips kunnen geven waar ik op zou moeten letten? De grootte van de toetsen, aanslaggevoeligheid, enz...

Zelf zit ik nu naar een instapmodel Yamaha te kijken: Yamaha PSR-E333

Offline fransman

• Topposter
  • Geslacht: Man
  • Instrument: Korg PA800
Re: Keyboard om piano te leren spelen
« Reactie #1 Gepost op: 05 mei 2012, 13:50 pm »
Een keyboard is géén piano.
Als je serieus piano wilt (leren) spelen, ga dan voor een digitale piano met 88 gewogen toetsen.

Muzikale groet,  Frans

Offline Lemmens

• Topposter
  • Geslacht: Man
  • blues, rock, pop
  • Instrument: XK1, T422, RD300NX, NP11
Re: Keyboard om piano te leren spelen
« Reactie #2 Gepost op: 05 mei 2012, 17:06 pm »
Wat fransman ook al aangeeft, een keyboard is absoluut niet geschikt om piano op te (leren) spelen. De goedkopere aanschaf en het feit dat een C op een keyboard ook een C op een piano is en er ook pianogeluiden uitkomen maken het een interessante uitweg maar feitelijk houdt iedere vergelijking tussen keyboard en piano daar ook op.

De E333 die je aangeeft is dan ook bijzonder ongeschikt om piano op te leren spelen. Beste is en blijft een stage piano met 88 gewogen toetsen. Helaas zijn die niet voor bedragen rond de € 200 te vinden.

Alternatief dat èn goedkoop is èn enigszins de mogelijkheid geeft iets richting piano te gaan is de NP-31 van Yamaha. Dat is een uitgeklede versie van een stage piano met 76 semi-gewogen toetsen. Echt in de buurt van een piano komt het niet maar het is vele malen beter dan een standaard keyboard. Nadeel: kosten gemiddeld € 300. Voordeel: bevalt het niet, dan zijn ze nog altijd goed door te verkopen op marktplaats. 76 toetsenplankjes met MIDI out doen het over het algemeen nog altijd goed als controller. ;)

Andere optie is kijken of je op marktplaats of een andere 2e hands site de voorloper van de NP-31 kan vinden, de NP-30 voor een interessant prijsje.

Al met al kan die NP-31 dus een alternatief zijn (of 2e hands NP-30). Ik raad je verder wel af een 'gewoon' keyboard te kopen aangezien je met 61 toetsen echt heel snel tegen het feit aanloopt dat je octaven mist. In dat geval is de aankoop van 200 euro weggegooid geld. :)
Hammond T422 portable - Hammond XK1 zéér portable! - Roland RD300NX - Yamaha NP11 - Echolette 'Leslie' - Allen & Heath ZED10 - Roland UA-4FX - 2x iRig midi @ iPad & iPhone - kabelspaghetti van jack-kabels met XLR saus